زندگی‌نامه و آثار اسکار وایلد

مثبت اندیشی در زندگی

اسکار وایلد با نام کامل اسکار فینگل اُ. فِلاهرتی ویلز وایلد،(به انگلیسی: Oscar Fingal O’Flahertie Wills Wilde) نویسنده و شاعر ایرلندی بود که در دوران کوتاه زندگیش آثار ادبی جاودانه‌ای را خلق کرد.

سخنان قصار زیبای اسکار وایلد در کنار کتاب‌هایش از جمله دلایل شهرت و مهبوبیت او می‌باشند. وی به خاطر سبک نوشتاری متفاوت خیلی زود در نزد مردم شهرت یافت. و این شهرت با وجود محکوم شدن او در دادگاه (به دلیل گرایشات جنسی) و فوت زودهنگام وی جاودانه ماند.

اسکار وایلد از ابتدا به هنر و ادبیات علاقه‌مند بود و تحصیلات خود را در این زمینه ادامه داد. وی در آکسفورد تحصیلات عالیه خود را گذراند (۱۸۷۴-۷۸) و در این دوران موفق شد تا با نوشتن شعر زیبا و طولانی راونا جایزه نیودیگیت را کسب نماید. امروزه وایلد در میان جامعه ادبی به عنوان شاعر، سخنران زبر دست و یکی از بهترین نمایش‌نامه نویسان تمامی دوران شناخته می‌شود. اولین اثر داستانی اسکار وایلد کتاب شاهزاده شاد و دیگر داستان‌ها (۱۸۸۸۸) بود که شامل قصه‌های کوتاه برای بچه‌ها بود.
تمامی آثار معتبر و جاودانه اسکار وایلد در دهه پایانی عمر وی نوشته‌شده‌اند که مهم‌ترین آنها، تصویر دوریان‌ گری (۱۸۹۱) می‌باشد. این کتاب برای بار اول در مجله لیپین‌کوت  به صورت سریالی منتشر شد و پس از ویرایش مجدد و با تأخیر یک ساله، به صورت کتاب درآمد. وایلد در این کتاب با ترکیب سبک گوتیک و عوامل ماوراء طبیعی رمانی بسیار زیبا را خلق کرد که از زمان انتشار مورد علاقه همگان قرار گرفته و به زبان‌های مختلف ترجمه شده است.
علی‌رغم محبوبیت آثارش در نزد مردم، اسکار وایلد در دوران زندگانی از سوی جامعه ادبی همواره مورد انتقادات شدید قرار داشت و عقایدش در رابطه با هنر و ادبیات دلیل اصلی این امر بود. منتقدان در آن زمان بیشتر آثار وی را به اتهام  رعایت نکردن اخلاقیات در آنها بی‌ارزش می‌دانستند. همچنین محکومیت وی به زندان نیز مزید بر علت شد که تا قبل از مرگش در نزد عموم جامعه وجهه مناسبی نداشته و تفکرات و صحبت‌هایش نادیده گرفته شود. این موضوع وی را بشدت آزرده خاطر می‌کرد، و به طوری که از نوشته‌های وی پیداست درک نشدن توسط جامعه زمان خود در سال‌های پایانی زندگانی‌ یکی از ناراحتی‌های وی بوده. لیکن روحیه و انگیزه وی برای بیان عقایدش هیچ‌گاه از بین نرفته و چنانکه از نوشته‌های تاریخی پیداست، وی همواره بر عقایدش پافشاری کرده و در از این کار تا پایان عمر دست نکشیده است.
علاوه بر مقالاتی که در سال‌های مختلف و عمدتا برای بیان دیدگاه هنری توسط اسکار وایلد منتشر شدند، وی نمایشنامه‌های زیبایی را برای تجلی بخشیدن افکار خود در باب هنر نوشته که مهمترین آنها نمایش‌نامه ترسناک سالومه و کمدی‌های اجتماعی زن بی‌اهمیت، بادبزن خانم ویندرمیر و شوهر مطلوب و نمایش‌نامه اهمیت ارنست بودن (اهمیت جسور/صادق بودن) می‌باشند.
از دیگر آثار اسکار وایلد می‌توان به نمایش‌نامه‌های ورا/پوچ‌گرایان (۱۸۸۰) و دوشس‌ پادووا (۱۸۸۳)، خانه انار (۱۸۹۱)، روح کانترویل (۱۸۸۸) و اشعار (۱۸۸۱۱) اشاره کرد.
وایلد در سال ۱۸۹۵ تحت پیگرد قانونی قرار گرفت و علی رغم توصیه دوستان مبنی بر گریز به فرانسه، در بریتانیا ماند و دسگیر شد. بعد از حضور در دادگاه و با وجودیکه رأی اولبیه هیئت منصفه بر علیه وی نبود، در نهایت از سوی قاضی متهم شناخته شده و به دو سال حبس در شرایط سخت محکوم شد. در سال ۱۸۹۷ و پس از آزادی از زندان وی سعی کرد تا دوباره به زندگی عادی بازگردد و برای بهبود وضعیت مالی و بازگرداندن وجهه خود پس از مهاجرت به فرانسه دست به کار شد و در اولین اقدام  مجموعه اشعار چکامه زندان ردینگ (۱۸۹۸۸) را که در خصوص وضعیت نابسامان و غیر انسانی زندان‌ها بود منتشر کرد.
با وجود شرایط سخت مالی و تفکرات جامعه نسبت به وی، وایلد موفق شد که پس از آزادی تعادل را به زندگانی خود بازگرداند و این مهم را به نقل از جرج برنارد شاو مدیون «روحیه شکست ناپذیر و شاد» خود بود.

آثار اسکار وایلد :

داستان‌های شاهزاده خوشبخت
شاهزاده خوشبخت و پرستوی کوچولو
بلبل و گل سرخ
پسرستاره
غول خودخواه
پادشاه جوان
گربه سفید
ماهیگیر و روح اش

شعر :

راونا (۱۸۷۸)
اشعار (۱۸۸۱)
ابوالهول (۱۸۹۴)
چکامه زندان ردینگ (۱۸۹۸)

نمایشنامه :

ورا؛ یا، پوچ‌گرایان (۱۸۸۰)
دوشس پادووا (۱۸۸۳)
سالومه (۱۸۹۳)
بادبزن خانم ویندرمیر (۱۸۹۲)
زن بی‌اهمیت (۱۸۹۳)
شوهر مطلوب (۱۸۹۵)
اهمیت ارنست بودن (۱۸۹۵)

نثر :

تصویر دوریان گری (۱۸۹۱)
شاهزاده شاد و دیگر داستان‌ها (۱۸۸۸)
خانه انار (۱۸۹۱)
نامه‌های اسکار وایلد (شامل از اعماق) (۱۹۶۰)
روح کانترویل (۱۸۸۸)

سینما :

فیلم غول خودخواه (۲۰۱۳) الهام گرفته از داستان به همین نام از اسکار وایلد است.

 

سخنان اسکار وایلد

«آدم برای سرگرمی خودش در شهر زندگی می‌کند و در روستا برای سرگرمی دیگران.»

«ارزش یک اندیشه به‌ خلوص نیت گوینده آن بستگی ندارد.»

«در مورد دین، حقیقت صرفاً باوری است که ماندگار شده است.»

«انسان‌ها متنوعند ولی معقول نیستند.»

« من از حرف زدن با دیوار آجری خیلی خوشم می آید ، در تمام دنیا تنها چیزی است که با من مخالفت نمی کند »

«بهترین نوع حکومت برای یک هنرمند، فقدان حکومت است.»

«تنها موضوع جدی در جهان، هنر است. و هنرمند تنها کسی است که جدی نیست.»

«تنها وظیفهٔ ما در قبال تاریخ، بازنویسی آن است.»

 

 

«حافظه دفترخاطراتی است که همیشه باخود حمل می‌کنیم.»

«حفظ تندرستی، مبرم‌ترین وظیفه در زندگی است.»

«دنیا به ‌دست دیوانگان ساخته شده تا عاقل‌ها در آن زندگی کنند.»

«فقط یک‌چیز از بی‌عدالتی بدتر است و آن هم عدالتی است که شمشیر به‌ دست نباشد.»

«کمال واقعی یک انسان، برخاسته از جوهر اوست و نه حاصل ثروتش.»

«من مخالفتی با عمل ندارم، فقط مخالف حرفم.»

«من هیچگاه بدون دفترخاطراتم سفر نمی‌کنم، آدم باید همیشه چیز جالبی برای خواندن با خودش داشته باشد.»

«یک مرد با هر زنی می‌تواند خوشبخت زندگی کند تا زمانی‌که عاشق نشده‌است.»

«یک هنرمند بزرگ، چیزها را همان‌طور که هستند نمی‌بیند، اگر می‌دید هنرمند نبود.»

«همه‌ی زنان شبیه مادرانشان می‌شوند. این تراژدی آن‌هاست. هیچ مردی این‌گونه نیست. و این تراژدی اوست»

«مد نوعی از زشتی است که به قدری غیرقابل تحمل است که ما می‌بایست هر شش ماه یک‌بار آن را تغییر دهیم»

«فقط یک چیز در زندگی بدتر از این است که دیگران در موردتان صحبت کنند، و آن هم این است که دیگران در موردتان صحبت نکنند»

«اخلاق در حقیقت رفتاری است که ما در مورد افرادی که شخصاً دوست نداریم به کار می‌گیریم»

«چطور ممکن است زنی توقع خوشبختی با مردی را داشته باشد که با او مانند یک انسان کاملاً معمولی رفتار می‌کند؟»

«یک شخص محترم کسی است که احساسات دیگران را ندانسته جریحه‌دار نمی‌کند»

 

سرانجام :

وایلد در ۳۰ نوامبر ۱۹۰۰ و به طور ناگهانی، و پس از ابتلا به بیماری منانژیت که به علت عفونت گوش وی به وجود آمده بود در سن ۴۶ سالگی درگذشت و در پاریس به خاک سپرده شد.
آرامگاهش به‌گونه‌ای آشکار،درخشان‌ترین ستاره در آسمان «پرلاشز» است. او در زیر یک اثر هنرى بزرگ با نقش یک فرشته آرمیده و بقایاى رنگ به‌ جا مانده از جاى دست بازدیدکنندگان و انواع یادگارها و دسته‌هاى گل بر آن قابل مشاهده است.

مقبره ی اسکار وایلد

اما جالب‌ترین صحنه‌ای که نظر همگان را به خود جلب می‌کند جای هزاران بوسه‌ای است که بر مقبره‌ی او زده شده است و به راحتی قابل مشاهده است.
این رسم عجیب باعث شده که مجسمه‌ای که بر روی مقبره‌ی او قرار دارد، به مرور زمان فرسوده شود. دلیل آن‌هم مواد شیمیایی است که از رژ لب! بوسه زنندگان بر روی مقبره باقی می‌ماند.
برای در امان ماندن مقبره از آسیب بوسه‌ها، دور مقبره حفاظ شیشه‌ای تعبیه شده است.

 

دانلود  برخی از کتابهای اسکار وایلد :
کتابناک 

منابع :
ویکی پدیا  ، ویکی گفتار ، کتابیسم

خروج از نسخه موبایل